Voetbalopleiding

Voorwoord

Bij voetbalclub KVV Laarne-Kalken hebben wij de laatste seizoenen vastgesteld dat zowel de jeugdteamtrainers als de jeugdspelers bij de verschillende leeftijdsgroepen nood hebben aan een specifiekere leeromgeving. Dit hebben we vertaald in een aangepast Opleidingsplan en Trainingsmethodiek om de specifieke voetbalvaardigheden van elke individu te verbeteren ongeacht zijn/haar niveau. Dit vormt de rode draad doorheen de leeftijdsgebonden ontwikkelingsfase dat wij hanteren als zijnde het STIP – principe. “S” van Snelheid (fysisch), “T” van Techniek, “I” van Inzicht en “P” van Persoonlijkheid (mentaal).

Op die manier willen wij een kwalitatieve voetbalopleiding aanbieden om de vooropgestelde doelstellingen te behalen.

Opleidingsplan

Het opleidingsplan van KVV Laarne-Kalken is een aanéénschakeling van leerdoelen en –inhouden per leeftijdscategorie, waarbij dus de individuele ontwikkeling van de speler centraal staat. Het geeft duidelijk weer wat men per leeftijdscategorie dient na te streven en hoe hij/zij op de best mogelijke manier zijn/haar voetbalkwaliteiten kan bijschaven. Het opleiding -en ontwikkelingsplan wordt regelmatig geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig.

Het plan is gebaseerd op het ontwikkelingsmodel en de opleidingsvisie van de KBVB en Voetbal Vlaanderen. Het bevat 4 leeftijdsgebonden ontwikkelingsfasen die in elkaar vloeien ter bevordering van zijn/haar leerproces.

      • Fase 1 ==> U6 ==> Ik en de bal (exploratie) ==> Speldimensie 2-2
      • Fase 2 ==> U7, U8, U9 ==> Collectief spel “dichtbij” ==> Speldimensie 5-5
      • Fase 3 ==> U10, U11, U13 ==> Collectief spel “2e graad” ==> Speldimensie 8-8
      • Fase 4 ==> U15 & hoger ==> Collectief spel “veraf” ==> Speldimensie 11-11

Trainingsmethodiek

Voetbal is een complexe sport bestaande uit een spel van ruimtes binnen een afgebakende zone waarin de spelers individueel en collectief tijdens het verloop van de wedstrijd en zijn spelfasen zowel bij balbezit als bij balverlies de juiste keuzes dienen te maken. Het nemen van juiste keuzes zorgen ervoor dat het team zoveel mogelijk doelpunten kan maken en zo weinig mogelijk tegendoelpunten kan verhinderen.

Om dit te kunnen realiseren, is het van belang om gevarieerde inéénlopende oefenvormen te brengen waarbij de noodzakelijke technische, tactische, fysische en mentale aspecten aan de hand van vastgestelde spelproblemen aan bod komen. Dit gebeurt best in een duidelijk herkenbare afgebakende leeromgeving met aanbod van tal van gevarieerde oplossingen waaruit de spelers zelf een keuze moeten maken in welbepaalde wedstrijdfasen en zones.